Slaapproblemen door stress: 5 tips

Iedereen ligt wel eens een paar uur wakker. Stress kan daar een grote oorzaak van zijn. Maar als je wekenlang niet goed kunt slapen, kan dat allerlei klachten veroorzaken.  Je krijgt minder energie en concentratieproblemen. Maar ook allerlei lichamelijke ongemakken, zoals hoofdpijn, rugpijn, geen zin om te eten, minder weerstand, wazig zien, enzovoorts.

Wanneer de klachten wekenlang blijven aanhouden en natuurlijke middelen niet helpen is het verstandig om naar de huisarts te gaan.

Tip 1: Lekker slapen met bach druppels

Bachbloesems kunnen je helpen om je innerlijke rust terug te vinden en daardoor ook beter te slapen. Bijvoorbeeld Klaproos is één van de meest gebruikte bachbloesem voor slaapproblemen, voor jong en oud. De Klaproos werkt vooral goed als je een drukke dag hebt gehad. Bach druppels White chestnut zijn dan weer voor piekeraars , die gedachten niet meer kunnen stoppen. Een bachbloesemtherapeut kan jou helpen om de juiste keuzes te maken.

Tip 2: Kruidenkussentje

Sommige mensen hebben er baat bij wanneer ze met een kruidenkussentje slapen. Dit kussen is gemaakt van linnen en wordt gevuld met de volgende ontspannende kruiden:  lavendel,  kamille, rozenbloesem en hopbellen. Dit kleine kussentje kun je bij je hoofdkussen in bed leggen.

Tip 3: Eet een banaan

Dat klinkt misschien een beetje raar, maar dat is het niet. Bananen bevatten namelijk een stofje,die zorgt voor de aanmaak van serotonine in de hersenen. Dit heeft volgens deskundigen een kalmerende en slaapverwekkende werking.

Tip 4: Maak je eigen kruidenthee

Van verschillende soorten kruiden is bekend dat ze een ontspannende werking hebben. Dit zijn bijvoorbeeld: passiebloem, kamille, citroenmelisse, valeriaan, munt. Als je altijd je favoriete gedroogde kruiden in huis hebt, kun je je eigen thee voor het slepen gaan samenstellen.

Tip 5: Wandelen voor het slapen gaan

Je komt pas echt goed tot rust als je een half uur voor het slapen gaan prikkels van televisie en telefoon vermijd. Een klein ommetje voor het slapen gaan, werkt beter dan nog even televisie kijken in bed. Tijdens het wandelen, krijg je frisse lucht, beweging en komt je hoofd tot rust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *